Studera med funktionsnedsättning
Marie Cederschiöld högskola erbjuder alla studenter att studera på lika villkor i en tillgänglig studiemiljö. Studenter med varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om pedagogiskt stöd. De stöd och anpassningar som erbjuds är individuellt anpassade.
Se vår introduktionsfilm om pedagogiskt stöd:
Förutsättningar för pedagogiskt stöd
För att få riktat pedagogiskt stöd krävs ett intyg om varaktig funktionsnedsättning som ska vara utfärdat av legitimerad sjukvårdspersonal, som läkare, logoped, psykolog eller audionom. En varaktig funktionsnedsättning kan vara till exempel:
- Dyslexi
- Psykiska och neurospsykiatriska funktionsnedsättningar
- Hörselnedsättning
- Synnedsättning
- Nedsatt rörelseförmåga
- Kroniska sjukdomar
Så ansöker du om pedagogiskt stöd
Du ansöker om pedagogiskt stöd via Nais (Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare). Det gör du genom att logga in i Nais via länken nedan och fylla i ett webbformulär.
Ansök om pedagogiskt stöd via Nais Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I din ansökan bifogar du ett intyg på varaktig funktionsnedsättning. Intyget ska innehålla:
- ditt namn och personnummer
- datum för intygets utfärdande
- bedöming av den som har utfärdat intyget
- intygsgivarens namn och befattning samt uppgift om var intyget har utfärdats.
Tänk på att intyg och andra känsliga uppgifter ska skickas till oss via Nais, som har en säker inloggning.
Om du inte har tillgång till en skanner kan du i stället fotografera dokumenten.
Vad händer efter ansökan?
Samordnaren tar emot ansökan och gör en bedömning av den. Om studenten beviljas rätt till stöd tar samordnaren kontakt med studenten för ett kartläggningssamtal.
Hur får jag hjälp med min ansökan?
Så här går en ansökan via Nais till, steg för steg: Manual för ansökan om pedagogiskt stöd , 108.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Om du behöver hjälp med din ansökan eller har frågor är du välkommen att kontakta samordnaren för pedagogiskt stöd på riktatstod@mchs.se
Vem kommer att ta del av min ansökan?
Nais är ett nationellt system, men används lokalt av lärosäten och det är bara den samordnare som behandlar din ansökan som kan se de uppgifter du lämnat.
anpassningar och STöd
Pedagogiskt stöd erbjuder olika typer av stöd i studiesituationen för dig som har en varkaktig funktionsnedsättning. Några exempel på anpassningar och stöd:
- Anpassad examination
- Anteckningshjälp på föreläsningar
- Stöd av mentor
- Talböcker och talsyntes
Anpassningar och stödformer i studiesituationen
Anpassad examination
Anpassad examination kan vara utökad skrivtid vid salsexamination eller senare inlämning av hemexamination. Det kan också vara möjligheten att skriva salsexamination på dator med talsyntes och rättstavningsprogram och/eller att få skriva salsexamination i mindre grupp.
Anteckningshjälp
Om du inte själv kan göra bra anteckningar under föreläsningar eller annan undervisning kan du få anteckningsstöd. Det är en kurskamrat som hjälper dig att föra anteckningar och som får ersättning för jobbet av högskolan. Oftast ordnar du antecknaren själv, men samordnaren kan hjälpa till att hitta en antecknare om du inte har möjlighet.
Mentor
Du som har en neuropsykiatrisk eller psykisk funktionsnedsättning kan beviljas mentorstöd. Det kan vara en student som har kommit lite längre i sina studier och som kan hjälpa dig med att organisera och planera dina studier, samt konkretisera institutionens förväntningar på dina studieuppgifter.
Utbildningstolkning
Teckenspråkstolk eller skrivtolk kan anlitas för dig som är döv eller har en hörselnedsättning som kräver detta.
Anpassat studiemedel
Studenter som har en funktionsnedsättning kan i vissa fall få sänka studietakten men behålla samma studiemedel som tidigare. Mer info finns på CSN:s webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Talböcker och talsyntes
Som student med en läsnedsättning som gör det svårt att läsa tryckt text har du rätt att få kurslitteraturen anpassad. Oftast sker detta med talböcker, via Legimus, och genom talsyntes som ger dig möjlighet att få elektronisk text, såsom vetenskapliga artiklar, uppläst.
Talböcker
I Legimus Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. får du åtkomst till all inläst kurslitteratur. Legimus finns som app till iPhone/iPad och Android, samt som webbspelare via Legimus webbplats
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du kan välja att streama eller ladda ner böckerna för att läsa offline. Talböcker består oftast av både ljud och text, dock är det en del som endast består av ljud.
Titta gärna på filmen om att studera med talböcker nedan:
För att kunna logga in i Legimus behöver du ett konto. Biblioteket hjälper dig med att komma igång med tjänsten. Boka introduktion till Legimus Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Talsyntes
Alla högskolans studenter och personal har tillgång till talsyntesen och rättstavningsprogramet ClaroRead Plus, oberoende av funktionsnedsättning eller inte. Med ClaroRead Plus kan du få all elektronisk text på din dator, såsom Word-dokument, PDF-filer, webbsidor och mejl upplästa. Du har tillgång till ca 20 språk, bland annat svenska och engelska. Det finns även en funktion i programmet som är en avancerad stavningskontroll utvecklad för personer med dyslexi. Denna del är kompatibel med Microsoft Word. Programmet finns till PC och Mac.
Mer info om hur du laddar ner programmet och installerar det finner du under Programvaror som hjälpmedel på studentwebben.
Om du önskar hjälp med att komma igång med programmet kan du boka en tid tillsammans med samordnaren för pedagogiskt stöd. Du får då hjälp med att installera programmet på din privata laptop samt en genomgång av programmet.
Högskolans Riktlinjer för riktat pedagogiskt stöd till studenter med funktionsnedsättning
Marie Cederschiöld högskola bedriver ett aktivt och målinriktat arbete för studenter med dokumenterade varaktiga funktionsnedsättningar. Marie Cederschiöld högskola har som ambition att ge studenter med funktionsnedsättning möjlighet att genomgå utbildning på lika villkor som studenter utan funktionsnedsättning.
Här kan du läsa mer om högskolans riktlinjer för pedagogiskt stöd för studenter med funktionsnedsättning:
Det här gäller dig som är lärare
I foldern Undervisa tillgängligt , 4 MB, öppnas i nytt fönster. hittar du information som du behöver när du kommer i kontakt med studenter med funktionsnedsättning. Att undervisa tillgängligt innebär att ta hänsyn till studenters behov utifrån deras funktionsnedsättning. Anpassningarna kan vara avgörande för studenter med en funktionsnedsättning men kan också gynna hela studentgruppen.
Annat stöd i dina studier
Utöver pedagogiskt stöd finns även möjlighet att få individuell handledning i sitt akademiska skrivande, detta gäller alla studenter. Andra former av stöd är till exempel appar för att organisera dina studier eller grupparbeten.
Skrivstöd
Alla studenter vid högskolan har möjlighet att få individuell handledning i sitt akademiska skrivande. Det innebär att du som student får möjlighet att diskutera din text och/ eller din skrivprocess med en handledare. Handledaren har inga ämneskunskaper och kan därför inte hjälpa dig med innehållet, utan handledningen rör språket i din text. Några gånger per termin ges även möjligheten att delta i tematräffar i akademiskt skrivande.
Tips på studietekniska appar
Det finns mängder av appar till smartphones, surfplattor och datorer som kan effektivisera och underlätta akademiska studier. Exempelvis kan det vara appar för tankekartor, organisering, grupparbeten, memoreringsspel och mindfulness. Våra apptips hittar du nedan:
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 19 december 2024